Kärnan Cup spelas enligt regler och riktlinjer i detta dokument. I övrigt gäller FIBA - regler och bestämmelser.

Åldersklass 2007-2011: Förening ska vara registrerad basketförening i nationellt eller regionalt basketförbund. Spelarna ska vara medlemmar i föreningen.

Ansvariga ledare till lag som följer med till cupen ska ha fyllt 18 år. Varje lag får anmäla 12 spelare per lag. Det kan vara olika spelare i olika matcher. Varje förening har rätt att använda spelare i flera lag, men inte i samma åldersklass. Det är inte tillåtet att använda överåriga spelare utan godkänd dispens (se "Dispenser").

Flickor får delta i spel med pojklag, pojkar får inte delta i spel med flicklag. Samtliga spelare ska vara registrerade i lagets anmälan genom cupens anmälningssystem för att få delta.

Åldersklass 2007-2011; matcherna spelas 5 mot 5 på hög korg på helplan och för flickor används bollstorlek 6 och för pojkar bollstorlek 7.

Spelboll tillhandahålls för varje spelplan, lagen använder egna basketbollar för uppvärmning. Uppvärmning på planen är inte garanterad.

Åldersklasser

  • 2007/2008 eller senare  - U16/U17
  • 2009 eller senare - U15
  • 2010 eller senare - U14
  • 2011 eller senare - U13

Tävlingsform

Gruppspel.

Lagen delas in i grupper där alla spelar mot varandra i en enkelserie. Seger ger 2 poäng och förlust 0 poäng. Om lag hamnar på samma poängsumma avgörs ordningen enligt följande:

1. Resultatet i inbördes möte.

2. Målskillnad i inbördes möte.

3. Det lag som gjort flest poäng i inbördes möte.

Slutspel.

De två främsta placerade lagen i varje grupp går till A-slutspel, övriga lag går till B-slutspel. I slutspelen är det direkt utslagning vid förlust.

Spelprogram

Kärnan Cup förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet.

Matchställ

Samtliga spelardräkter ska vara numrerade. Det lag som står först i spelschemat ska spela i ljusa tröjor. Det lag som står sist i spelschemat ska spela i mörka tröjor. Om lagen kommer överens kan de byta färger på tröjorna. 

Det rekommenderas att alla lagen är färdiga och ombytta 20 minuter innan matchstart för att säkerställa att protokoll är ifyllt i god tid och att matchen kan starta i rätt tid.

Speltid

  • 2 x 15 minuter löpande tid, undantag sista 2 minuterna i 2:a halvlek, som spelas med effektiv tidtagning.
  • Paus 1 minut mellan perioderna.
  • Vid ställning oavgjort vid full tid. Avgörs matchen med förlängning i form at "Sudden-Death" där förlängningen börjar med uppkast och första poängen vinner. Lagfoulen följer med till förlängningen. Paus mellan full tid och förlängningen är 1 minut.
  • Klockan stoppas inte vid straffkast.
  • Varje lag har en time-out per halvlek.

Matchregler

  • Alla typer av försvarsspel är tillåtet.
  • Dunkförbud gäller.
  • Skottklockan 24 sekunder, domaren avgör och signalerar för 10 sekunder kvar av anfallet.
  • 5 Personliga fouls tillåts.
  • Lagfoul gäller, 5 lagfoul i perioden ger 2 straffkast.
  • Byten görs när bollen är "död". Då kallar den inbytande spelaren på den medspelare som ska bytas ut. När spelaren lämnat planen får den inbytande spelaren komma in på plan som spelare. Domaren kommer inte att hålla bollen eller försena matchen vid byten. Bestraffning vid felaktigt byte: Först en varning till coachen, därefter en teknisk foul på coachen.

Protester och bestraffningar

Protester måst lämnas skriftligt till respektive hallchef senast 15 minuter efter matchens slut. En avgift på 500 SEK måste betalas samtidigt som protesten lämnas in. (Godkännes protesten återbetalas avgiften). Protesten behandlas av tävlingsjuryn, vars beslut inte kan överklagas.

Diskvalificeringar och varningar

  • Diskad spelare avstängs automatiskt följande match. Avstängningen gäller även om nästa match är i slutspelet. Det är lagets ansvar att diskad spelare inte spelar. Laget blir automatiskt diskvalificerade om avstängd spelare tillåts spela.
  • Avstängd spelare som deltar innebär ätt laget förlorar matchen med 0-20.
  • Grova utvisningar kan rapporteras till berört distriktsförbund i Sverige och beträffande utländska lag till berört nationsförbund.

Walkover och avbruten match

Det är viktigt att lagen är i tid till match. senast 20 minuter innan matchstart.

Lag som är försenade kommer att efterlysas, det är därför viktigt att rätt kontaktnummer är registrerat i anmälan till cupen. Lag som inte dykt upp innan 10 minuter efter matchstart räknas som uteblivet. Uteblivet lag kan förlora matchen med 0-20 om inte särskilda skäl föreligger. Vid upprepade uteblivande kan lag uteslutas ur cupen. Tävlingsjuryn kan besluta att lag utesluts direkt vid första förseelsen om särskilda omständigheter föreligger. T ex avsiktlig WO gynnar det egna lageet.  

För lag som helt uteblir från match utgår en WO-avgift på 1000 SEK, som faktureras vid cupens slut. Om särskilda skäl finns som gör att laget inte kan spela ska detta anmälas till tävlingskansliet, där beslut tas.

Om en match avbryts och inte kan spelas klart. Beslutar tävlingsjuryn om matchen ska spelas om från start eller fortsätta från den tid som matchen avbröts på, eller hur resultatet ska bestämmas.